Akut leverans

Akuta beställningar kan göras utifrån särskilda behov.


Region Stockholm

En akut leverans begärs av förskrivare och godkänns av Sodexo. En förskrivning från Beställningsportalen behöver alltid göras. Akuta beställningar kan inte läggas till ett basförråd utan måste alltid vara en förskrivning. Främsta anledningarna till akuta leveranser är livsuppehållande behov, trycks att möjliggöra hemgång från sjukhus eller förhindra inläggning på sjukhus. Leverans sker inom 24 timmar och förskrivningen ska vara gjord mellan kl 8.00 och 16.30.

Så beställer du vid akut leverans

För att en akut leverans ska kunna genomföras krävs följande:

  1. Välj grönmarkerade artiklar. Säkerställ att både huvudhjälpmedlet och eventuella tillbehör är grönmarkerade i Beställningsportalen. Om du kombinerar ett grönmarkerat huvudhjälpmedel med ett tillbehör som har längre leveranstid, kan inte akut leverans ske - hela ordern inväntar då tillbehöret. 
  2. Acceptera likvärdigt hjälpmedel. Lämna krysset kvar i rutan "Accepterar likvärdig" för att möjliggöra snabbare hantering.
  3. Fyll i leveranskommentar. I fältet leveranskommentar skriver du:
  • "Akut leverans".
  • Anledning till det akuta behovet.
  • Datum för planerad hemgång (om brukaren skrivs ut från sjukhus).
  • Namnet på den konsulent som du eventuellt har haft kontakt.

4.  Kontakta supportcenter. Ring 08-5788 5200, knappval 3. Uppge  referensnumret på beställningen och informera om att det gäller en akut leverans. 

Kommunala och privata kunder

Akuta leveranser och expressleverans sker enligt gällande avtal och i enlighet med överenskomna riktlinjer. Akuta leveranser eller expressleverans kan innebära en kostnad utifrån gällande avtalsvillkor. Kontakta Supportcenter på 08-5788 5200, knappval 3, för ytterligare information.