Stulet/skadat/bortappat hjälpmedel

Information som gäller vid stulet, skadat eller borttappat hjälpmedel.

Förskrivare Hjälpmedelsanvändare

Om ett hjälpmedel skadas, tappas bort eller blir stulet ska detta anmälas till Sodexo hjälpmedelservice.

Om ditt hjälpmedel skadats i samband med flygresa eller transport och behöver repareras

  1. Gör en skadeanmälan
  2. Kontakta vårt supportcenter på 08-5788 5200, knappval 3, eller skicka e-post till: supportcenter.hjs@sodexo.com

Om ditt hjälpmedel blir stulet

  1. Brukaren polisanmäler stölden.
  2. Brukaren kontaktar sin förskrivare.
  3. Förskrivaren kontaktar hjälpmedelscentralen för vidare handläggning.


Polisanmälan mailas till:
Supportcenter.hjs@sodexo.com

Eller postas till:
Sodexo Hjälpmedelsservice
Rissneleden 16B
174 53 Sundbyberg

Försäkring av hjälpmedel

Vi rekommenderar att du ser över ditt försäkringsskydd då du kan bli ersättningsskyldig vid borttappat eller stulet hjälpmedel. Du kan även bli ersättningsskyldig om hjälpmedlet är skadat av onormalt slitage. 

Brukaransvar och ersättningsskyldighet finns beskrivet i dokumentet nedan. 
Låneförbindelse

Bärgning av hjälpmedel

Om din exempelvis elrullstol går sönder utanför bostaden och du inte kan få den hemtransporterad, så kan bärgning bli aktuellt. Du står själv för bärgningskostnaden. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få information om möjligheter till bärgning därigenom.